joi, 5 ianuarie 2012

Minunata TEOFANIE


Luminat si cinstit a fost praznicul ce a trecut, al Nasterii Domnului Hristos, blagoslovitilor crestini, iar mai luminat si mai cinstit este acesta de astazi, caci acolo a aratat steaua pe Hristos cum ca S-a nascut, iar aici marturiseste Tatal din cer pre Cel ce Se boteaza.

La praznicul de astazi cateva intrebari sant trebuincioase a le sti.

Si intai este: pentru ce Hristos, fiind far-de pacate, S-a botezat?

A doua: pentru ce S-a botezat in apa Iordanului si nu intr-alt rau?

A treia: pentru ce S-a pogorat Duhul Sfant pre capul lui Hristos si pentru ce in chipul porumbului?

Aceste 3 intrebari avem astazi foarte de folos a le sti; mai sant si altele, ci noi le lasam pentru lungimea vorbei si vom zice numai pentru acestea, foarte pre scurt. Deci, cati v-ati adunat astazi in Sfanta biserica, pentru ca sa praznuiti praznicul, deschideti-va ochii, nu numai ai trupului, ci si ai sufletului, pentru ca sa pricepeti ce vom sa zicem, ca nu sant lucruri lumesti, ci este taina mare si infricosata, care s-a facut pentru mantuirea omeneasca.

Intrebarea dintai este: pentru ce Hristos, fiind fara de pacate, s-a botezat? Zicem ca botezul este mantuirea pacatelor omului si curatenie de pacatul cel stramosesc, iara Hristos fiind far-de pacate, dupa cum zice proorocul Isaia, pentru ce, dara, S-a botezat? Zicem la aceasta cum ca sant 4 stihii, dintre carele s-au facut omul si toata lumea si iar intru acele stihii, va sa se topeasca omul, pana la a doua venire a Domnului Hristos, dintru care va sa seinchege.

Deci stihia cea dintai si mai de treaba este vantul, ca fara rasuflare nu poate trai omul nici un ceas. A doua stihie si mai inalta este focul, nu numai acesta ce vedem cu ochii si ne slujim cu dansul, ci si focul cel din vazduh. A treia stihie este apa si a patra stihie este pamantul. Deci intr-aceste 4 stihii este omul facut si, pentru caci sant alcatuirile trapului omenesc, era cu cale sa se sfinteasca cu pogorarea Domnului. Deci vantul si focul s-au sfintit cu pogorarea cuvantului lui Dumnezeu, iar pamantul s-a sfintit cand a nascut trupeste in pestera. Si se cadea sa se sfinteasca si apa, de vreme ce este din cele 4 stihii si intr-alt chip nu se putea sa se sfinteasca, de nu S-ar fi botezat Domnul, trupeste, in Iordan, aratandu-se mai vartos si taina cea mai mare a credintei noastre: si alta, pentru ca sa sfarame capetele serpilor, adica a dracilor ce era inapa, dupa cum zice David.

A doua intrebare era: pentru ce S-a botezat Hristos in Iordan si nu intr-alt rau? Zicem si la aceasta ca fiind raul acela sfintit decat alte rauri, pentru minunile ce s-au facut intr-insul, au mers si Hristos iara la acela, care minuni sant acestea: intai, cand a trecut Iisus Navi cu tot norodul jidovesc prin mijlocul apei si nu s-au udat nimeni, pentru ca intrase 12 preoti de tinea chivotul pre spatele lor si apa sa daduse inapoi din porunca dumnezeiasca pana au trecut tot norodul. A doua minune, cand a lovit proorocul Ilie cu cojocul sau apa si s-a desfacut, de au trecut el, cu ucenicul sau, ca pre uscat A treia minune, cand s-au scaldat de 7 ori Neeman boierul, sfetnicul imparatului de la Siria, dupa cuvantul proorocului Elisei si s-a tamaduit de bubele ce avea. A patra minune pe vremea prorocului Elisei, mergand niste oameni sa taie lemne de casa pre langa tarmurile Iordanului, fiind si proorocul impreuna cu dansii, a cazut toporul unuia din coada si s-a inecat in apa; iar Elisei, luand coada toporului si mergand la tarmurile apei, intinse coada spre apa si zise: "Arata, Doamne, minune" si indata sari toporul din apa si se puse in coada, care minune inchipuieste Sfantul Botez dupa cum scrie Sfantul Ioan Damaschin la un tropar al canonului de la inaltarea cinstitei Cruci, la a patra peasna. Deci, pentru aceste minuni S-a botezat si Hristos intr-acel rau.

A treia intrebare este: pentru ce S-a pogorat Duhul si zicem: cand Se boteza Hristos s-au deschis cerurile si a marturisit Tatal pre Fiul? Deci de vreme ce a marturisit Tatal, socotea jidovii ca pentru Ioan s-a facut glasul acela, pentru ca-1 stia ca pre un prooroc si fiu de prooroc si sfant, si pentru ca sa nu zica norodul cum ca lui Ioan ii zice "fiu iubit", pentru aceasta S-a pogorat Duhul Sfant pre capul lui Hristos, de L-au aratat si L-au marturisit Tatal de sus.

  Iar pentru ce S-a aratat Duhul Sfant in chipul porumbului, sa va spui o istorie din Testamentul cel vechi, macar ca o stiti. Cand au facut Dumnezeu potopul si au inecat tot pamantul pacatele omenesti si au sters tot faptul de pe fata pamantului din om pana in dobitoc, s-au mantuit numai Noe, cu toata casa lui, in corabia ce facuse din porunca dumnezeiasca. Si impreuna cu dansul era si din dobitoacele pamantului si din pasarile cerului, dupa cum scrie, mai pre larg la cartea Facerii. Iara dupa ce a incetat apa potopului, a trimis Noe din corabie pre corbul, sa vada, ostoitu-s-a apa potopului, au ba. Iar el mergand si afland starvurile, s-a asazat pre ele si nu s-a mai intors inapoi sa dea veste. Si vazand Noe zabava corbului a trimis pre porumb; iar el fiind pasare curata, n-a vrut sa sada pre tina, ci a luat o ramura cu frunza de maslin in gura si o a dus in corabie si a cunoscut Noe cum sa s-a ostoit apa potopului. 

Deci pentru aceea S-a aratat si Duhul Sfant in chip de porumb pe capul lui Hristos, aratand ca s-a ostoit potopul pacatelor omenesti; si alta, ca porumbul este intreg, adica far-de rautate, zice Hristos la Sfanta Evanghelie.

Iar noi sa avem nadejde buna si far-de indoiala catre Dumnezeu ca, de vom tine poruncile Domnului, aici, intru aceasta viata, vom petrece viata buna si far-de intristare, iar in cea viitoare ne va invrednici si ne va pune in numarul celor drepti, ca sa ne bucuram in vecii nesfarsiti intru acea fericire, laudand si binecuvantand numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, a caruia este marirea si tinerea in veci. Amin.

1Dupa Sf. Antim Ivireanul.

Hristos a inviat!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

HTML